Bankrot „Budimke” posle 70 godina

Užice – Privredni sud u Užicu nedavno je doneo rešenje o bankrotstvu „Budimke” iz Požege, fabrike osnovane pre 70 godina.

Ovako je bilo dok je Budimka radila, foto: S. Jovičić

Učinjeno je to 20 meseci nakon proglašenja stečaja u ovoj firmi usled dugova (još ima nezavršenih parnica) teških 1,3 milijarde dinara. Za novi početak „Budimke” tokom stečajnog postupka nije nađeno rešenje, niti je prihvaćen plan reorganizacije koji je podneo novosadski „Pankomerc”, najveći poverilac uz Fond za razvoj. Inače, više od 300 poverilaca nešto potražuje od umrle požeške fabrike.

Došao je bankrot kao tužan kraj jedne proizvodne priče duge sedam decenija ili, možda, prilika da se lakše dođe do kupca onoga što je od “Budimke“ ostalo. Potencijalni kupac bi mogao da dobije proizvodne pogone za sokove, džemove, koncentrate, povrće, tovilište, klanicu, hladnjaču na oko 3.000 kvadrata, malinjake i jabučnjake na 11 hektara…

Odgovor na tu nedoumicu daće vreme, s tim što nam stečajni sudija u postupku za “Budimku“ Miljko Mićović potvrđuje da ima zainteresovanih kupaca za imovinu preduzeća:

Uskoro bi trebalo da se odredi procenitelj i do februara obavi procena imovine, a potom i prodaja. Izvestan problem u tome pojavio se zbog podnošenja zahteva za restituciju parcela koje je koristila “Budimka“. Što se tiče kupaca imovine, ima zainteresovanih, Kinezi se najčešće pominju. Znam da je državi, odnosno Ministarstvu privrede itekako stalo da se ovo oko “Budimke“ što pre završi s obzirom da im se javljaju zainteresovani kupci, među kojima su i inostrani – ističe sudija Mićović.

U Kini je zainteresovanost za “Budimku“ iskazana prošle godine prilikom sastanka Aleksandra Vučića sa guvernerom kineske Hebei provincije Čangom Đingvejom. Rečeno je tada da jedna kineska kompanija iz provincije Hebei namerava da kupi “Budimku“ i potpuno obnovi ovu fabriku, sa aktivacijom kompletne kooperantske mreže od preko 5.000 gazdinstava koja bi požešku fabriku snabdevala voćem i povrćem. Da li posle bankrota to može biti ostvareno, ostaje da se vidi.

Po rečima sudije Mićovića, budući kupac će svakako morati da uloži novac u obnavljanje pogona. S tim što sada nije obavezan da zadrži raniji proizvodni program “Budimke“, a može i da promeni delatnost.

Tako je, dakle, prisutna i mogućnost da sasvim nestane brend “Budimke“, u dužem periodu značajno pozicioniran na tržištu. Prisutan u više država, simbol kvalitetnih a jeftinih sokova(poslednjih godina litar njenog soka od jabuke mogao se u trgovinama kupiti i za pola evra), džemova, prerađevina od povrća, mesnih konzervi i drugog. Možda su, kako Požežani pretpostavljaju, upravo ta svojstva u ovo vreme nemilosrdne tržišne utakmice gurnula “Budimku“ (kojoj su nedostajala “političko-privredna leđa“) u propast, da moćnijim konkurentima ne obara cenu proizvoda.

Ostaće, uprkos svemu, upamćeno da je ta požeška firma osnovana u ovom poljoprivrednom kraju 1947. godine kao Fabrika konzervi “Budimka’‘, na početku sa 80 radnika. Razvijala se, nove proizvode stvarala i tržišta osvajala, nekad stotine zaposlenih imala, kooperante u hiljadama brojala, bila oslonac razvoja poljoprivrede ovog dela Srbije. Ali neuspela privatizacija dovela ju je u ozbiljne probleme i zaustavljanje proizvodnje, da bi uz pomoć države početkom ove decenije proizvodnja bila obnovljena i deo tržišta ponovo osvojen. Uvek je, međutim, nešto bilo jače od onih što su se trudili da “Budimka“ opstane, pa su joj se dugovi gomilali. Ishod je stečaj u prošloj godini, s prekidom rada za svih 87 stalno zaposlenih, svega sedam više nego što je “Budimka“ imala na svom početku pre sedam decenija.

A u Požegi, već umorni od apela za spas svoje najveće fabrike, sa setom na rafovima trgovina gledaju tegle s džemom hrvatske “Podravke“ na čijim poklopcima piše: “Tradicija od 1947. godine“. Na pitanje zašto tu nisu i džemovi “Budimke“, sa jednako dugom tradicijom, ne znaju odgovor.

Politika / Branko Pejović

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *