Čovek napadnut tehnologijom

Užice – Na minulom 21. pozorišnom festivalu u Užicu stručni žiri, kojim je predsedavao Dejan Mijač, odlučio je da nagrada „Ardalion” za najboljeg mladog glumca ili glumicu – što je ujedno i „Politikina” nagrada „Avdo Mujčinović” – dodeli Vanji Jovićević koja je upečatljivo odigrala ulogu kneginje Zorke u predstavi Crnogorskog narodnog pozorišta „Šćeri moja”.

Miloš Milićević pored svog rada (Foto: S. Jovićević)
Miloš Milićević pored svog rada (Foto: S. Jovićević)

Vanja je od „Politike” dobila diplomu kao i umetničku sliku, rad mladog užičkog umetnika Miloša Milićevića. Tako je Miloš (25), darujući grafiku „Proždiranje”, svoju stvaralačku umetničku mladost uklopio s ovom nagradom za mlade dramske umetnike iz teatara regiona.

Miloš Milićević je od malih nogu uz umetnost. Završio je užičku Umetničku školu, stekao diplomu beogradskog FLU-a na odseku grafike, nedavno završio i master studije. Sada stvara u svom rodnom gradu, izlaže u našim gradovima, a dela su mu stigla i u daleki Hongkong na „Grafik art fijestu” gde su u ozbiljnoj konkurenciji ušla u uži izbor.

Upravo u izložbenom prostoru užičke Jokanovića kuće traje zajednička postavka Miloševih grafika i radova njegovog vršnjaka Gorana Simjanovskog pod imenom „Refleksije”.

 – Preda mnom je period dokazivanja, računam da je prvih deset godina najteže. I znam da u umetnosti ostaju samo najuporniji – uvodi nas u priču o sebi talentovani Milićević, stvaralac u bakropisu, suvoj igli, akvatinti.

Svojim delima Miloš govori o dehumanizaciji čoveka, tako je nazvao i svoj master rad. Kaže da su mu se od druge godine studija počele da rađaju ideje s takvim pogledom na svet i da one traju.

– Bavim se pitanjem čoveka današnjice i opstanka njegove duhovnosti u vremenu u kome mašine preuzimaju ljudsku ulogu. Ta duhovnost nestaje, a treba je sačuvati. Kroz svoje radove pokušavam da napravim lični osvrt na savremeno društvo u kome mašine i tehnologija čoveku oduzimaju smisao njegovog postojanja. Progovaram o tom sukobu živog i neživog, ljudskog i mašinskog, o borbi s okovima s kojima se rađamo u ovom vremenu – objašnjava umetnik.

Na njegovim grafikama vidljive su mašinsko-ljudske figure, u njima je ono čovekovo skrajnuto. Figura je zarobljena elementima mašina, ali pokušava da se oslobodi stega i doživi humanizaciju.

– Privlači me i umetnost pećinskih i drevnih civilizacija, gde se jedna vrsta mitologija saopštava likovnim izražavanjem. Ne bih, naravno, voleo da se vraćamo u drevna vremena i pećinskom čoveku, ali mašine i tehnološka dostignuća nam zaista prete – dodaje.

Sa studija u prestonici vratio se u Užice, gde oprema svoj atelje. Šalje radove u svet, i njega privlače kulturne metropole, ali ipak želi da stvara i živi u zavičaju. Ovde se, uz ostalo, decenijama organizuje internacionalni bijenale grafike „Suva igla” gde je u izloženim delima on uvek tražio svoju duhovnu hranu i stvaralačku energiju. Miloš je uporan, svakodnevno umetnosti posvećen. I rešen da se dokazuje. Ne fali mu ni strpljenja, ni upornosti.

Politika / Branko Pejović

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *