„Dvoglava aždaja“ stara 103 godine iz sveta se vratila kući

Požega – Evropom je putovala i u Francusku stigla, u gradu svetlosti Parizu slavila vek pobede u Velikom ratu, a sada se od tog putešestvija odmara kod svoje kuće – mala parna lokomotiva zvana “dvoglava aždaja“, stara 103 godine, evo miruje na uskom koloseku pod jednom od nadstrešnica Železničkog muzeja u Požegi. Vraćena je ovde prema dogovoru utvrđenom prošle jeseni kada je iz ovog muzeja, kao vredan eksponat, u Francusku otpremljena.

„Dvoglava aždaja“ u Železničkom muzeju u Požegi, foto S.Jovičić

Ova nevelika siva lokomotiva, pisali smo, jedna je od svega dve takve sačuvane u svetu, ponos tehničke zbirke naše železnice. Tipa “Pešo-Burdon“ (po Francuzima koju su je konstruisali) napravljena je 1916. u Filadelfiji. Ima dupli pogon, po dva kotla i ložišta (zato je “dvoglava aždaja“), s mogućnošću kretanja u dva smera bez okretanja. Učestvovala je u Velikom ratu, korišćena na prugama Solunskog fronta za dopremanje municije vojsci. Kasnije je služila za prevoz u rudniku Kostolac (otuda joj i zvanični naziv “Kostolac“), a kao jedan od prvih eksponata poklonjena je Železničkom muzeju Srbije 1951. godine. Ispravna je, oba joj klipa rade. Konzervatorski radovi na ovoj lokomotivi obavljeni su 1983. i 2012. godine, proglašena je za kulturno dobro.

Oktobra prošle godine otpremljena je u Pariz radi izlaganja na obeležavanju stogodišnjice završetka Velikog rata. I to na osnovu ugovora Železnica Srbije i francuskog udruženja “Tako de lak“ (koje ima muzej starih lokomotiva) o ustupanju na privremeno korišćenje, a osigurana na 300.000 evra. Poduhvat je obavljen saradnjom sa Savezom Srba Francuske. Da srpska tehnička vrednost bude eksponat na velikoj svečanosti, a potom svim zainteresovanim na uvidu u muzeju parnih lokomotiva u Grez sur Loanu kod Pariza. Uz francuske garancije da neće zadržati ovu retku lokomotivu i da će “dvoglava aždaja“ posle godinu dana biti vraćena u požeški muzej.

Lokomotiva i Mileta Marković kraj nje u Železničkom muzeju Požega, foto S.Jovičić

Tako je i bilo, ratna parnjača je ispred Palate invalida u Parizu bila deo velike međunarodne proslave, a zatim na uvidu francuskim ljubiteljima muzejskih železnica. Specijalnim teretnim vozilom uz posebne mere transporta prethodno je kroz pet država dopremljena u grad svetlosti prošle jeseni, a ove je na isti način vraćena u Požegu.

– U Francuskoj je mala lokomotiva bila nešto manje od godinu dana, rado viđena na izložbama kao redak eksponat. Vraćena je u Požegu potpuno očuvana, kakvu smo je i poslali. Sada je ovde u muzeju na svom mestu, pažljivo čuvana kao nacionalno blago. Gotovo svakodnevno nam dolaze domaći i strani posetioci, turisti, đaci da vide retke lokomotive koje imamo, pa i nju. Kroz ovaj muzej godišnje prođe preko 8.000 ljudi – kaže za naš list Mileta Marković iz Železničkog muzeja Požega, koji već dve decenije ovde radi na prijemu posetilaca i održavanju eksponata.

Mileta Marković kraj eksponata, foto: S.Jovičić

A “dvoglava aždaja“ nije najstariji eksponat ovog muzeja (koji se nalazi pored požeške železničke stanice i prostire na 1,5 hektara). Od parnih lokomotiva koje se ovde čuvaju najstarija je marke “Rama“, napravljena još 1873. u nemačkoj firmi “Kraus“(vukla je dva vagona i “jurila“ 15 km na sat), zatim “Milan“ (po srpskom kralju nazvana) iz 1882., pa onda “dvoglava aždaja“ iz 1916. Tu je, takođe, partizanski oklopni voz koji je saobraćao u vreme Užičke republike 1941. godine, zatim desetak davnašnjih putničkih i teretnih vagona, četiri stanična koloseka, četiri železnička bicikla, autentično opremljen objekat stanice kakva je bila kraj “ćirine“ pruge i drugo. Železnički muzej u Požegi postoji već bezmalo tri decenije.

(Objavila “Politika“, autor teksta Branko Pejović)

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *