POZORIŠNA KRITIKA – Piše Dušan Darijević: „UZMI NOVCE I BEŽI“

O predstavi „Laža i paralaža“ Narodnog pozorišta iz Beograda, režija Jug Radivojević.

Nakon premijere Glumačke radionice Doma kulture i predstave za decu „Snežana i sedam patuljaka“, čačanska publika, imala je priliku i da vidi prvu gostujuću predstavu u novoj sezoni, čast je pripala Narododnom pozorištu iz Beograda i čuvenoj komediji Jovana Sterije Popovića, napisanoj 1830.godine. „Laža i paralaža“ u režiji Juga Radivojevića, premijerno je izvedena na sceni Narodnog pozorišta 2006. povodom dva jubileja, dvesta godina od Sterijinog rođenja i sto pedeset godina od smrti velikog srpskog komediografa.

I uz sve dramaturške manjkavosti, ova komedija o lažnom predstavljanju, nametanju i samoveličanju, pomodarskom prihvatanju trendova iz sveta, ima još kako jako uporište i u Srbiji našeg vremena. Prevaranata i lažnih „careva“ je danas na sve strana, koji su počeli da niču nakon dugih godina izolacije od velikog sveta, k’o pečurke posle kiše. Živimo u društvu u kom se svakojaki šljam predstavlja lažno, kojima je sve lažno i diplome i biografije. Takav svet ima samo jedan motiv, da zgrabi i otme novac od naivnih i beži što pre da ne bude uhvaćen u prevari, ali u lažnom svetu ni to nije tragedija, ako si uhvaćen u laži i lopovliku, nema brige, izvućićeš se već nekako, ni drugi nisu bez putera na glavi. Upravo o tome govori Radivojevićevo viđenje Sterijine „Laže i paralaže“, gde nakon otkrivene prevare Alekse i Mite, nema zaslužene kazne i katarze, prevaranti zbog svega nisu previše ni iznenađeni, ni uplašeni, beže u noć u novu avanturuni novu prevaru, hvala Bogu na ovom svetu ima puno naivnih i lakovernih, svakojakih budala, koje takvi profesionalci mogu sa lakoćom obrlatiti.

Radivojević nije previše eksperimentisao i na silu pokušavao da u nejak dramski tekst učita mnoga značenja i odlike našeg vremena. U predstavu je uneo tek onoliko koliko je potrebno za sat vremena odlične glumačke bravure, pre svega Nebojše Dugalića u ulozi Mite, pomoćnika – bedintera lažnog barona Golića, koji je svoj lik učinio uverljivim, zavodljivim, zahvaljujući izražajnom držanju, pokretu i glasu inteligentnog prevaranta, koji svojim lažima zavodi sa lakoćom slušaoce, a istovremeno iz vida ne gubi ni jelo ni novac, koji su mu primarni cilj. Dugalić je još jednom dokazao da je podjednako dobar komičar, kao što je i dramski glumac. Mitin, pajtaš, Aleksa, odnosno baron Golić u tumačenju Milana Gutovića je stari lisac, ogrezao u prevarama od kojih živi čitav život, koje u starosti obavlja rutinski, profesionalno, ali bez strasti, pomalo umoran od svega i nehajući mnogo, ako u laži bude i uhvaćen. Predstavi je nedostajala Nataša Ninković u ulozi Jelice, koja je bila deo premijerne podele, mlada Brankica Sebastijanović, bila je korektna u svom glumačkom izrazu, odudarala je od ostatka ekipe, ali je u svoju ulogu unela nešto od mladalačke strasti i fantazija devojaka sa duboke periferije ononog, što današnja mladež naziva životom, a to je daleki lepi svet, pun uzbuđenja, strasti i životne radosti, sve suprotno od palanačkog sivila, od koga se naravno želi pobeći, što pre, glavom bez obzira.

Jeličin otac, Marko u tumačenju Borisa Komnenića, koga se uželela čačanska publika u početku je racionalan i obazriv, ali vremenom i on podleže zavodljivim lažima, popuštajući svojim strastima i želji da što bolje uda svoju jedinicu.

Predstava je prilično konvencionalna u izrazu, i u scenografskom rešenju Dejana Pantelića i kostimima Marine Vukasović Medenice.

Sve u svemu neproblematizovana dramska priča, nedovoljno razrađena, pogotovo u međusobnom odnosu likova, previše oslanjanja na pojedinačne glumačke bravure, ali ipak uz veštu montažu scena i dramaturška skraćenja teksta, lako se prati. Čini se da je dugo neigranje na daskama koje život znače ostavilo izvesnog traga kod glumaca i da sve ipak može sa više žara i strasti, ali treba vremena i dodatnog razigravanja.

Predstava je odigrana u skladu sa merama Kriznog štaba u borbi protiv pandemije, trećina sale sa publikom, cena karata 1200 dinara, kao posledica ograničenog broja mesta.

PressLider

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *