Šta sve male firme mogu naučiti od velikih kompanija

Šta sve male firme mogu naučiti od velikih kompanija

Mnogi preduzetnici i vlasnici malih firmi, naročito početnici, nisu svesni toga koliko mogu naučiti od najvećih i najuspešnijih kompanija na svetu. Ipak, oni iskusniji i mudriji pomno prate šta rade velike kompanije i kako oblikuju tržište na kome posluju.

Malim preduzećima obično nedostaju resursi i sredstva koja velike kompanije imaju, ali zar svaka od njih nije počela kao mala? I to najčešće kao porodični biznis. Zapravo, mala preduzeća mogu od velikih kompanija naučiti brojne lekcije, od samog starta svog poslovanja. Evo nekih lekcija koje su možda i najbitnije.

#1 Ulaganje u marketing i razvoj brenda

Odvojite malo vremena i razmislite o nekim od najpoznatijih imena sa liste najuspešnijih kompanija sveta, kao što su Apple, Amazon ili Wallmart. Zamislite njihove reklamne kampanje bez logotipa i vrlo brzo shvatićete da i dalje možete da propoznate njihov brend. To je zbog prepoznatljivih fontova, šema boja i poruka koje ove kompanije šalju svojim stalnim i potencijalnim klijentima. Upravo je to svrha brendiranja. Da kroz dizajn uđete u podsvest svojih potrošača.

Sasvim je razumljivo da kao malo preduzeće nećete imati resurse da angažujete vrhunske dizajnerske agencije kako biste lakše i brže izgradili brend svoje firme. Međutim, vaš marketinški tim svakako može i treba da poradi na dizajnu, bojama kompanije, fontovima, tipografskom stilu i na svemu onome što bi moglo istaći vašu jedinstvenost u poslu kojim se bavite. Čvrst i dosledan stav stvoriće pozitivno potrošačko iskustvo kod klijenata.

Potrudite se da logo vaše kompanije što više bude prisutan pred očima potencijalnih kupaca. Na primer, velike kompanije ispred svakog svog predstavništva imaju postavljene zastave visoko na jarbolima, koje su vidljive i iz velike daljine. Na taj način one neprestano zaokupiraju pažnju prolaznika i potrošača. I vi možete iskoristiti zastave da predstavite vaš biznis ljudima koji prolaze pored vaših kancelarija ili radnji. Danas su kvalitetna izrada zastava i povoljna cena ovog reklamnog rekvizita lako dostupni, jer u Srbiji postoje brojne firme koje se dugo bave dizajniranjem, šivenjem i prodajom zastava i uživaju dobru reputaciju.

Osim toga, zastave ne moraju biti postavljene samo ispred vašeg predstavništva. Ukoliko sponzorišete neku manifestaciju u lokalnoj zajednici, na primer, ili imate štand na nekom sajmu, možete ih i tamo istaći. Kada su u pitanju manifestacije, potrudite se da birate one koje su za opšte dobro zajednice, poput raznih ekoloških akcija ili sportskih priredbi. Tako će potencijalnim klijentima vaš logo, odnosno brend ostati “urezan” u pamćenju kao nešto pozitivno.

#2 Investiranje u tehnologiju

Velike kompanije znaju da ne mogu brzo i efikasno da razviju svoje poslovanje bez oslanjanja na tehnologiju koja značajno pojednostavljuje posao. Naravno, malim porodičnim biznisom može se upravljati i bez prevelikog korišćenja naprednih tehnologija. Jer što je biznis manji to je prilagodljiviji. Međutim, tehnologija nam omogućava da posao radimo brže i što je još bitnije, sa puno manje grešaka koje koštaju i vremena i novca.

Iako su mnoge male firme sklone da koriste manje tehnoloških resursa kako bi svele troškove na minimum, bolje je da svoje odluke zasnivaju na tome kako će se posao razvijati u budućnosti. Možda investicija trenutno bude nešto veća, ali će se, ako se koristi na pravi način, digitalizacija sigurno isplatiti na duge staze.

#3 Postavljanje jasnih ciljeva, rokova i konstantno usavršavanje procesa

Dugoročna strategija sa jasnim ciljevima i rokovima do kojih se ti ciljevi moraju ispuniti ne bi trebalo da predstavlja opterećenje za firmu, već nešto što olakšava posao i ne gura u stranputicu. Kod velikih kompanija ciljevi i rokovi su jasno precizirani, a odgovornost za njihovo neispunjavanje je i pojedinačna i grupna. Za početak, nemojte praviti dugoročne planove i suviše velike ciljeve, već idite postepeno i stalno poboljšavajte vaš proces proizvodnje odnosno poslovanja.

Kratkoročni ciljevi i stalno poboljšanje procesa proizvodnje ili poslovanja je ono što praktikuju velike kompanije. Upravo je Kaizen filozofija poslovanja donela ogroman uspeh japanskom auto gigantu Tojoti. To je filozofija koja je danas opšteprihvaćena i obavezna u svim velikim industrijskim sistemima a ponajviše u autoindustriji. Termin Kaizen se odnosi na stalno ili kontinuirano poboljšanje.

#4 Fokus na zaposlene u firmi

Ljudi su ti koji nose svaku firmu, bila ona mala, srednja ili velika. To ne znači da je potrebno zapošljavati samo one najobrazovanije i najkvalifikovanije osobe. Naravno da morate imati kvalifikovanu radnu snagu za određenu vrstu posla, ali pre svega zaposlenici moraju biti odani firmi koju ćete zajedno sa njima podizati.

Apple-ov izvršni direktor Tim Kuk je jednom rekao: “Naša kompanija je, kao što znate, osnovana od strane onih koji su odustali od fakulteta. Zato i ne mislimo da je fakultetska diploma nešto neophodno da biste bili uspešni radeći kod nas”.

Poslednjih godina došlo je do ogromne promene u načinu na koji kompanije zapošljavaju ljude. Iako je fakultetsko obrazovanje prednost, to nije jedini kriterijum na koji kompanije obraćaju pažnju kada biraju nove zaposlene. Veštine, strast i potencijal za rast i napredovanje, takođe mogu biti neophodne osobine.

Kada ste već odabrali zaposlene, brinite o njima najbolje što možete. Plata jeste nešto od čega se živi, međutim i uslovi rada i benefiti koje radnici mogu imati su od velikog značaja za efikasniji rad i podizanje firme odnosno brenda. Ako ste u mogućnosti, obavezno uložite u obuku i usavršavanje zaposlenih. To rade oni koji su uspešni, pa zašto onda ne biste i vi?

#5 Stroga kontrola troškova

Oni koji su radili u velikim kompanijama znaju da svaki od sektora ima godišnji budžet kojim raspolaže. On je pažljivo proračunat i usvojen nakon razmatranja osnovnih potreba proizvodnje. Ukratko, vodi se računa o svakom dinaru koji se troši.

Stroga kontrola troškova može biti jedan od osnovnih uslova za pravilan razvoj malih preduzeća. Često se dogodi da pogrešna procena ili preveliki rizik koji je preuzet dovede firmu do gašenja. Zato pogledajte kako to rade velike kompanije i jednostavno prepišite recept za uspeh.

Tajna uspeha u svakom poslu, odnosno glavni preduslov je da iza svega stoji strast i želja. Ne možete podizati i voditi firmu ako u potpunosti ne verujete u uspeh. Posao može biti uspešan samo onoliko koliko je lider, odnosno vlasnik male firme uspešan. Da biste napredovali morate stalno učiti, biti uporni i hrabari da prihvatite određene rizike.

tekst..Srbijanka Stanković….glavna i odgovorna urednica Magazin Topličanka

Kreativni stvaralac..Blacksheep.rs i Lolamagazin.com

https://unsplash.com/photos/UpsEF48wAgkhttps://unsplash.com/photos/wD1LRb9OeEohttps://unsplash.com/photos/376KN_ISplEhttps://unsplash.com/photos/gMsnXqILjp4https://unsplash.com/photos/nxZDMUQhN4o

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *